5 Manieren om Vrijwilligers te Bereiken

By |2018-08-07T10:38:39+00:005 juni 2017|Marketing Tips|2 Comments

Er zijn meerdere manieren om vrijwilligers te bereiken. Dan heb ik het niet over de toon waarop je iets zegt en ook niet over welk middel je gebruikt. Het gaat over de manier waarop, de methode die je gebruikt. Als je vanuit een methode werkt, bereik je meer. In dit geval zowel letterlijk als figuurlijk.

Er zijn 5 methodes die je kunt gebruiken om als organisatie je verhaal en boodschap naar buiten te brengen. Je hoeft niet te kiezen, maar kunt ze naast elkaar gebruiken. Wel handig om het een voor een te doen zodat je het effect kunt meten.

Maak ook gebruik van een Communicatieplan

Wat zijn de 5 communicatiemethoden?

Het is handig om te weten welke tactieken je toe kunt passen om meer mensen te bereiken en aan je te binden. Elk van deze vijf methoden heeft zijn sterke en zwakke kanten.

Dus wat zijn dan die 5 manieren?

  1. Zenden, zenden, zenden
  2. Een ambassadeur inzetten
  3. Laat mensen jou vinden door ze te belonen
  4. Sluit aan bij het nieuws van de dag
  5. Gebruik je netwerk

1. Zenden, zenden, zenden

Hij wordt ook wel de injectienaaldmethode genoemd. Het is ook een soort van indoctrinatie ;-). Wat je doet, is je boodschap verspreiden via zoveel mogelijk kanalen en dat herhaal je. En nog eens. En nog eens.

De bedoeling is dat mensen jouw boodschap zo vaak voorbij zien komen dat ze hem herinneren. Dit is een goede manier om aandacht te krijgen. Denk aan reclames van grote merken, die zie op tv, op internet, in bushokjes. Je kunt er niet omheen.

Als je niet zo veel te besteden hebt als het Kruidvat gebruik je social media, lokale krantjes en flyers. Dan kun je redelijk low-budget toch veel bereik hebben. Een boodschap moet wel zeven keer voorbij komen voordat hij opgemerkt wordt. Dus herhalen, herhalen, herhalen en langs zoveel mogelijk kanalen. Blijven zenden dus.

Je kunt deze methode goed gebruiken om een activiteit te promoten. Zorg dat je berichten herkenbaar zijn.

Zorg dat je communicatiemiddelen niet alleen mooi, maar vooral effectief zijn.

2. Een ambassadeur inzetten

Iedereen kent wel iemand die invloed heeft. Dat kan een (lokale) beroemdheid zijn of een vlogger. Maar ook een verwijzer van een andere organisatie of iemand anders naar wie geluisterd wordt.

Het idee is dat je mensen sneller iets aannemen van een persoon met invloed. Je kunt ambassadeurs in verschillende hoeken vinden. Denk aan bestuurders in jouw branche, personen met vergelijkbare interesses en bekende personen (dat kan lokaal ook de voetbaltrainer zijn). Voor jongeren kun je ook denken aan vloggers of plaatselijke (sport)helden.

Een voorbeeld van deze methode is de tandarts in de tv-reclame die een bepaald merk tandpasta aanprijst. Mensen zijn gevoelig voor de mening van iemand met gezag of invloed.

Mensen zijn sowieso gevoelig voor de mening van anderen, dus maak gebruik van mensen die jouw organisatie een warm hart toedragen.

Lees hoe de pindakaashype een voorbeeld is voor vrijwilligerswerk

3. Laat mensen jou vinden door ze te belonen

Bij deze werkwijze kiest de ontvanger zelf of hij jouw informatie wil ontvangen. Daarom is het van belang dat je iets aanbiedt, waar ze wat aan hebben.

Dit kan in de vorm van tips en interessante informatie. Een inkijkje in jouw organisatie of een fotoverslag van een activiteit. Geef mensen een reden om zich aan te melden voor je nieuwsbrief of om je te volgen op social media.

Bij deze werkwijze lijkt de invloed die jij hebt op de ontvanger niet heel groot. Je moet maar afwachten of mensen in jou geïnteresseerd zijn.

Aan de andere kant is het wel een manier om meer betrokkenheid bij je organisatie te creëren, omdat de mensen zelf besluiten dat ze jouw informatie interessant vinden en willen ontvangen. Dus de mensen die jou gaan volgen, zijn ook meer betrokken.

Schrijf prikkelende teksten om meer betrokkenheid te creëren

4. Sluit aan bij het nieuws

Waar gaat het over bij de koffie automaat? Inderdaad, meestal over het nieuws.

Aansluiten bij het nieuws kan je op allerlei manieren. Je kunt vanuit je organisatie inhaken op groot nieuws zoals de bezuinigingen in de zorg. Als organisatie mag je daar namelijk best iets van vinden. Je kan ook inspelen op kleiner nieuws zoals de start van de lente, de dag van de mantelzorger en nieuws uit eigen dorp of regio.

Wat je hiermee bereikt is dat mensen sneller geprikkeld zijn, als jouw boodschap aansluit bij een onderwerp waar zij toch al mee bezig zijn.

Deze methode is vooral geschikt om te gebruiken op je social media kanalen. Wees hier vooral creatief in en koppel het nieuws aan een thema in jouw organisatie of om interactie met je volgers aan te gaan. Op die manier gebruik je het optimaal.

5. Gebruik je netwerk

Het lijkt een open deur, maar hij wordt nogal eens vergeten. Als stichting in zorg en welzijn heb je ongetwijfeld een groot netwerk. Klanten, vrijwilligers, medewerkers, collega-instellingen, leveranciers, enzovoort. Vergeet ook je social media netwerk niet.

Gebruik dit netwerk om je boodschap te verspreiden. Heb je iets te melden? Vraag of je netwerk het wil delen. Het is de eenvoudigste manier om een groot bereik te krijgen.

Voor lange termijn is dit een goede manier om naamsbekendheid te vergroten van jou organisatie en van collega-instellingen. Het is mooi als er een organisatie is die een dienst heeft die net in het verlengde van jouw diensten ligt. Beveel deze organisatie aan. Hiermee creëer je aandacht voor de andere organisatie en indirect ook voor je eigen organisatie.

Welke van deze 5 manieren gebruik je in jouw organisatie?

Ik ben benieuwd welke manieren jullie gebruiken om je doelgroep(en) te bereiken. Ga de komende tijd eens bewust kijken naar de boodschappen die jullie de komende tijd willen verspreiden. Bedenk wanneer je wat in kunt zetten en maak daar een plan voor.

Laat hieronder in een reactie weten welke methode jullie succesvol gebruikt hebben. Daar help je andere stichtingen mee!

 

E-book Vrijwilligers Werven

Snel Méér Vrijwilligers?

In dit E-book lees je 6 stappen waarmee je succesvol vrijwilligers aan zult trekken. Het zijn praktische stappen die je helpen om gericht contact te maken en zo de juiste vrijwilliger voor de juiste klus te vinden.

6 Stappen Waarmee Je Direct Méér Vrijwilligers Aantrekt

Schrijf je in om mijn artikelen te ontvangen en download het E-book. Met deze 6 stappen wordt vrijwilligers werven makkelijk en boek je snel resultaat!


* Door je in te schrijven geef je mij toestemming om je gegevens te gebruiken zoals beschreven in mijn privacyverklaring. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.

About the Author:

Gedoe hè, vrijwilligers werven in de online wereld. Je probeert van alles en het lukt maar niet. Probeer het eens op een andere manier. Met een plan :-)

2 Comments

  1. vans sale 1 november 2017 at 15:25 - Reply

    Zeer interessant dank u!

Leave A Comment