Hoe de pindakaashype vrijwilligerswerk kan redden

De pindakaashype, heb je daar al iets van meegekregen? Waar je vroeger twee of misschien drie soorten pindakaas had, zijn er nu een flink aantal bijgekomen. Met karamel, met zeezout, met chocola en dan ook nog biologisch of met andere olie. Er zijn zelfs verschillende pindakaaswinkels en fabriekjes die alleen maar pindakaas verkopen.

Gaaf hè? Tenminste als je van pindakaas houdt. Zoals ik.

The Avocado Show

Er is ook een avocadorestaurant in Amsterdam: The Avocado Show. Hier is avocado het hoofdingrediënt van elk gerecht. Pizza met avocado, Wasabi avocado toast en nog veel meer.

Is avocado dan zo lekker? Eigenlijk zit er niet zo veel smaak aan. Maar dat maakt hem juist zo makkelijk. Hij past bij alles.

Een nieuwe trend

Er is een trend gaande om van iets dat ‘gewoon’ is en misschien zelfs een beetje saai, iets hips te maken. Denk maar aan Starbucks.

We betalen ons scheel aan koffie, die we thuis voor een paar cent kunnen zetten. Omdat we de ervaring willen, omdat we mee willen doen én omdat we ook een beker met onze eigen naam erop willen. Zo simpel is het!

Heb jij Hagelswag?

Hagelslag, nog zo’n product dat in alle keukenkastjes van Nederland staat. Hoe gewoon wil je het hebben? Maar toch hebben we tegenwoordig in Nederland een echte hagelslagwinkel.

En Hagelswag is alles behalve gewoon. De hagelslag bestaat uit grove brokjes chocolade en de verpakking is prachtig. Met als resultaat dat je (bijna) met liefde 14 euro voor zo’n mooie glazen fles neertelt. Had jij dat kunnen bedenken?

Maar hoe kan dit ons vrijwilligerswerk nou redden?

Ik vraag niet van je dat je aan alle hypes meedoet. Maar het principe erachter kun je gebruiken als inspiratie om het vrijwilligerswerk bij jouw organisatie hipper te maken.

Het werkt als volgt: Je neemt iets dat gewoon is, beetje saai misschien. Vervolgens doe je er iets creatiefs mee, zet je het op een aparte manier in de markt en tada! Je hebt een geweldig nieuw en hip product.

Vier manieren – het liefst alle vier tegelijk

Ik zie vier oorzaken waardoor bovenstaande producten van ‘gewoon’ naar ‘hip’ gegaan zijn:

  1. Ze geven het een gave naam of gebruiken aparte woorden. En biologische pindakaas uit Rotterdam heet tegenwoordig Zeemansboter. Dat klinkt stoer.
  2. Ze geven het product een twist. Hagelslag als brokken in plaats van ronde korrels. Ineens is het een stuk aparter.
  3. Ze verpakken het op een unieke manier. Kijk eens op de Instagram account van het avocadorestaurant. Elke gerecht is prachtig om te zien. En die Hagelswag in zo’n mooie fles.
  4. Ze doen iets bijzonders met marketing. Aan de pindakaaspotten van Zeemansboter hangt een kaartje. Daarop kun je zien met welke boot de pinda’s naar Nederland zijn gevaren. Helemaal niet belangrijk, maar wel leuk om te weten!

En nu voor vrijwilligerswerk

Zie je al overeenkomsten? Je neemt een vrijwilligersklus, een maatje voor ouderen bijvoorbeeld. Een van de meest voorkomende hulpvragen in zorg en welzijn. Niet bepaald boeiende of uitdagend.

Vervolgens ga je bekijken hoe je deze vrijwilligersklus kan aanpassen:

  • Kun je hem anders noemen?
  • Kun je de inhoud veranderen?
  • Kun je de organisatie van de klus veranderen?
  • Kun je de insteek veranderen?
  • Kun je hem op een andere manier promoten?

Zeemansboter of andere pindakaasvarianten zullen niet veel anders smaken dan het huismerk in zijn gewone potje. Maar de buitenkant, het etiket is anders. En dan wordt pindakaas ineens een luxe product met exclusieve smaken. Én wil iedereen het kopen.

Vrijwilliger Edward Molkeboer maakt koffie schenken bijzonder

Een voorbeeld van een andere insteek is het verhaal van vrijwilliger Edward Molkeboer uit Haarlem. Hij ging als vrijwilliger koffie schenken bij ouderen. Daar realiseerde hij zich dat ouderen niet bezig zijn met actualiteiten. Daarom stelde hij een andere vraag: ‘Wat kan ik van u leren?’

Dit leverde hem zoveel mooie verhalen op dat hij er nu een boek van gaat maken. Inmiddels heeft hij de stichting ‘Goed doen voor een ander’ opgericht. Hierin daagt hij mensen uit om ook koffie te schenken bij ouderen. Door zijn actie heeft hij iets in gang gezet.

Is het vrijwilligerswerk wat hij doet veranderd?

Niet echt, maar de insteek, de verpakking, de naam én de manier waarop hij het promoot maken dat hij inmiddels een flinke groep mensen in beweging heeft gekregen.

En daar doen we het uiteindelijk voor, toch?

Welke ideeën heb jij om van vrijwilligerswerk een ‘hip’ product te maken?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *