Klaar met de AVG – Tijd voor een Zomerstop

By |2018-07-18T19:19:37+00:008 juni 2018|Veiligheid en privacy|0 Comments

Hèhè, eindelijk is de AVG gekte voorbij. Iedereen heeft zijn privacyzaakjes voor elkaar en we kunnen weer over gaan tot de orde van de dag.

Of toch niet?

Het blijkt dat veel organisaties nog niet klaar zijn. Ook al werden we de afgelopen tijd gek van AVG-mails en geüpdatete privacyverklaringen, daarmee is niet alles geregeld.

De AVG is een proces

De AVG bestaat uit veel onderdelen. Van het maken van een verwerkingsregister tot het installeren van een antivirusprogramma. En van het opschonen van je e-mail tot het kopen van een kluis om de sleutel veilig op te bergen.

Het blijft veel en soms verwarrend. Wat kan helpen, is je te realiseren dat de AVG doorgaat. Het stopt niet nu de deadline van 25 mei gepasseerd is. Het is een voortdurend proces.

Zet privacy op de agenda

Zorgvuldig zijn met andermans gegevens blijft belangrijk. Wat mij betreft moet je voor het ‘officiële deel’ vooral kunnen aantonen dat je actie hebt ondernomen hebt en dat het onder de aandacht is.

Maar daarnaast is het goed om privacy een geïntegreerd onderdeel te laten zijn van je werkwijze. Zet het op de agenda. Voorlopig voor elk overleg en daarna minimaal twee keer per jaar. Bespreek situaties en stel vast hoe je daar mee omgaat. Zo werk je aan je beleid en houd je jezelf en je organisatie scherp.

Ben je nog steeds niet begonnen?

Dat is niet zo handig. Misschien kan mijn online cursus je helpen om een begin te maken. Voor een investering van €115 word je stap voor stap door de AVG geleid. Praktisch, met veel tips en met diverse handige voorbeelddocumenten.

Eerdere cursisten beoordelen de cursus als waardevol. Neem een kijkje om te zien of het iets voor jouw organisatie is: Cursus AVG in de Praktijk

Dit was voorlopig het laatste artikel over de AVG.

Ik houd een Zomerstop

Het afgelopen jaar heb ik een flinke ontwikkeling doorgemaakt met mijn bedrijf. Wat begon met een spontaan idee om stichtingen te helpen met hun zichtbaarheid, begint steeds duidelijkere vormen aan te nemen.

Klanten melden zich, ik zie waar de grootste behoefte ligt en welke kant ik op wil gaan. Daarom is het nu een goed moment om te evalueren én om mijn aanbod verder te ontwikkelen.

Dat kost tijd en die ga ik nemen door een zomerstop te houden. Dat betekent drie maanden geen nieuwe artikelen en ook online ben ik minder aanwezig.

Ik ga vooral keihard werken om te zorgen dat mijn aanbod na de zomer staat als een huis. 😊

 

Fijne zomer!

 

PS: Voor nu nog een link naar een van mijn best gelezen artikelen: Over pindakaas en vrijwilligerswerk

 

De foto bij dit artikel is van Raphaël Biscaldi via Unsplash

About the Author:

Gedoe hè, vrijwilligers werven in de online wereld. Je probeert van alles en het lukt maar niet. Probeer het eens op een andere manier. Met een plan :-)

Leave A Comment