Mooie Flyers, Maar Geen Vrijwilligers?

By |2018-08-07T10:43:48+00:0010 juli 2018|Marketing Tips|0 Comments

Mooie Flyers, goed ingerichte kraampjes en grappige gadgets om weg te geven. Dat was wat ik zag op een vrijwilligersmarkt in Haarlem.

En even begon ik aan mezelf te twijfelen. Hadden deze stichtingen mijn hulp wel nodig? Totdat het kwartje viel.

Mooie flyers zeggen niets over effectiviteit

Je kunt het mooiste materiaal hebben. Maar als het niet bij de juiste mensen terecht komen, heb je er niets aan.

6 Stappen waarmee je meer vrijwilligers zult werven. Lees mijn E-book met tips.

En als die gelikte brochure de boodschap niet op de juiste manier overbrengt, dan wordt het ook niets. Weggegooid geld dat bij het oud papier belandt.

“Ze weten niet eens dat we bestaan!”

Dat hoorde ik laatst iemand zeggen. En ik weet dat deze stichting prachtig materiaal heeft.

Blijkbaar werkt het dus niet, mooi materiaal is maar een klein stukje van het geheel. Het zegt nog niet de helft.

Maar hoe moet het dan wel?

Stel jezelf de volgende vragen:

• Komt mijn materiaal bij de juiste mensen terecht?
• Vertelt mijn materiaal het juiste verhaal?
• Wordt de tekst begrepen door de juiste mensen?

Als je een van deze vragen met “Nee” beantwoord hebt, sta je voor een uitdaging.

Lees hoe je goede teksten schrijft

Bepaal je doel en doelgroep

Als eerste moet je weten welk doel je wilt bereiken. Waarom wil je een flyer? Omdat elke organisatie een flyer heeft? Of omdat een mooie flyer er professioneel uitziet? Dat zijn geen goede redenen.

Bedenk voordat je iets gaat ontwikkelen wat het doel is. Wil je dat mensen op je website gaan kijken, je gaan bellen of zich direct aanmelden als vrijwilliger?

Wanneer je doel duidelijk is, bepaal je voor wie de flyer of brochure bedoeld is. Jonge mensen, mannen of vrouwen?

De keuze voor tekst, lettertype, kleurgebruik en afbeeldingen hangen samen met de doelgroep waarvoor je de flyer maakt. Dat geldt natuurlijk ook voor andere communicatiemiddelen.

Een communicatieplan helpt je om zaken scherp te krijgen.

Zet aan tot actie

Een goede flyer is niet per se mooi, maar zet aan tot actie. Hij heeft een duidelijke call-to-action. Een call-to-action is een knop of een opvallende tekst waarmee de lezer tot actie gemaand wordt. “KOOP NU!” Die kennen we allemaal.

Zorg dat er maar één opvallende call-to-action is. Mensen willen graag gestuurd worden. Meerdere gelijkwaardige keuzes zorgen voor keuzestress met als gevolg dat er niets gedaan wordt.

Stel dat je call-to-action je telefoonnummer is, dan zet je die groot in een opvallend kader neer. Je kunt daarnaast best een link naar je website erop zetten, maar doe dat dan kleiner.

Minder is méér

We willen zo graag van alles vertellen. Over onze organisatie en over wat we doen. We zijn bang om onvolledig te zijn. En weet je wat er dan gebeurt? Er staat zoveel tekst op de flyer dat hij niet gelezen wordt. Want mensen lezen niet meer. We hebben geen tijd om te lezen.

Daarom kun je maar beter zorgen dat mensen binnen drie tellen snappen waar de flyer over gaat. In een oogopslag snappen wat er van ze verwacht wordt. Een goed middel om dat te doen is door een aansprekende afbeelding te gebruiken. Een afbeelding die het verhaal vertelt.

Mijn favoriete websites voor gratis foto’s van hoge kwaliteit.

Richt je op de lezer

De flyer gaat niet over jou. Dat klinkt misschien een beetje vreemd. Je wilt mensen toch laten zien wie jullie zijn? En toch is dat niet het goede uitgangspunt.

Vraag je af waarom de flyer interessant is voor die persoon. Wat heeft jouw organisatie te bieden en waarom zou ik tot actie overgaan?

Ook in je schrijfstijl neem je de lezer als uitgangspunt. “Zin in een terrasje? Neem eens iemand mee!” gevolgd door de call-to-action. In dit voorbeeld spreek je de lezer direct aan. Het gaat niet over jullie, maar over de lezer.

Als je deze punten helder hebt, dan zal de flyer meer aanspreken. En met de juiste vormgeving zullen jouw mooie flyers voortaan ook effectief zijn.

 

E-book Vrijwilligers Werven

Snel Méér Vrijwilligers?

In dit E-book lees je 6 stappen waarmee je succesvol vrijwilligers aan zult trekken. Het zijn praktische stappen die je helpen om gericht contact te maken en zo de juiste vrijwilliger voor de juiste klus te vinden.

6 Stappen Waarmee Je Direct Méér Vrijwilligers Aantrekt

Schrijf je in om mijn artikelen te ontvangen en download het E-book. Met deze 6 stappen wordt vrijwilligers werven makkelijk en boek je snel resultaat!


* Door je in te schrijven geef je mij toestemming om je gegevens te gebruiken zoals beschreven in mijn privacyverklaring. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.

 

De afbeelding bij dit artikel is van Photo by Toa Heftiba via Unsplash 

About the Author:

Gedoe hè, vrijwilligers werven in de online wereld. Je probeert van alles en het lukt maar niet. Probeer het eens op een andere manier. Met een plan :-)

Leave A Comment