storytelling

Storytelling, hoe begin je een verhaal?

Jammer dat Dieuwertje Blok ziek was.

Vorige week was ik op de Beursvloer Haarlem. Een Beursvloer is een evenement waar maatschappelijke organisaties en bedrijven samen komen om elkaar te helpen. Zo bood ik een plek aan in mijn online training ‘Klaar voor de Jonge Vrijwilliger’ en ook advies.

Zo’n beursvloer is geweldig leuk om mee te maken. Ook goed om jezelf te laten zien en te netwerken. Ik heb in ieder geval veel mensen gesproken. Beursvloeren worden op veel plaatsen gehouden dus kijk of er bij jou in de buurt ook een is. Er waren bijna 80 matches gemaakt met een marktwaarde van rond de 60.000 euro. Dat is gaaf toch?

Dieuwertje Blok praat elk jaar de Beursvloer aan elkaar. Maar ze was ziek en kon daarom niet komen. Jammer.

Dit artikel gaat over storytelling. Verhalen vertellen om mensen te betrekken bij jouw boodschap. Storytelling is heel populair omdat het werkt. Je vertelt datgene wat je wilt zeggen in de vorm van een verhaal. Vandaar mijn openingszin over Dieuwertje.

De kracht van een verhaal

Mensen zijn dol op verhalen. Als sinds we bestaan, vertellen we elkaar verhalen. Door een verhaal raak je betrokken bij wat er gebeurt. Je wordt een klein beetje onderdeel van het verhaal. Soms kan een boek of een film je zo boeien dat je niet eens opmerkt wat er om je heen gebeurt.

Stel dat je dat kunt bereiken met datgene dat jij wilt delen. Dat jouw verhaal emotie opwekt. Een glimlach op iemands gezicht, verontwaardiging of de drang om direct te reageren. Dat is wat we willen.

Laten we aan de slag gaan.

Een lesje in storytelling in zes stappen

Neem een tekst. bijvoorbeeld een vacature waarvoor je een vrijwilliger zoekt. Het is handig om alvast te weten welk type vrijwilliger geschikt is. Dan weet je welke woorden je kunt gebruiken en kun je het verhaal vertellen vanuit overeenkomsten tussen de hulpvraag en de vrijwilliger.

In het groot bevat een verhaal 5 onderdelen:

  1. Een hoofdpersoon (de held)
  2. Een ambitie, wens of droom
  3. Een conflict, probleem of uitdaging
  4. Een oplossing
  5. Een resultaat

Maar om storytelling toe te passen, hoeft een verhaal niet compleet en niet groot te zijn. Juist de kleine verhalen zijn mooi om te lezen, omdat we ons daarin kunnen verplaatsen. Denk aan ingezonden brieven in een tijdschrift. Die worden het eerst gelezen.

Stap 1: Bekijk de informatie en bedenk uitgangspunten

Denk na over de situatie waarvoor je een vrijwilliger nodig hebt. Schrijf op een kladblaadje wat steekwoorden op bij de volgende vragen:

  • Wat is er aan de hand?
  • Om welke personen gaat het?
  • Wat moet er gedaan worden?
  • Wat zijn specifieke kenmerken of details?
  • Welke emotie past hierbij?

Wat is er uniek aan deze specifieke hulpvraag? Als je kijkt naar de woorden die je opgeschreven hebt, zie je dan verbanden of invalshoeken? Kies er één van. Hoe specifieker hoe beter.

Stap 2: Bedenk een openingszin

De openingszin trekt de aandacht en bepaalt of mensen verder lezen. Er zijn verschillende types openingszinnen:

  • Begin vanuit jezelf: Gisteren was ik…
  • Begin met de naam van iemand anders: Bart is verdrietig…
  • Begin met een omschrijving: Zijn schoenen waren nat van de regen…
  • Begin met een gesproken zin: “Ze huilt de hele nacht, ik word er gek van!”
  • Begin met een conclusie: Jammer dat Dieuwertje Blok ziek was.

Welk begin je kiest, hangt deels af van de situatie en deels van welke emotie je op wilt roepen. Probeer verschillende varianten uit en kijk wat het beste past.

Stap 3: Kies een persoonsvorm

Vanuit welke persoonsvorm breng je jouw verhaal? Je hebt hierin twee keuzes:

  • Vertel vanuit de eerste persoonsvorm: ik
  • Vertel vanuit derde persoonsvorm: hij of zij

Je kunt voor de ik-vorm kiezen om te vertellen wat een situatie met jouw deed. Of als je een beginnetje wilt maken door te verwijzen naar iets dat jij meemaakte. Een andere manier om de ik-vorm te gebruiken is als observatie: ‘Ik zag de traan op je wang, maar jij keek de andere kant op.’

Stap 4: Bedenk welke emotie je op wilt roepen

Welk effect wil je bereiken bij de mensen die jouw tekst lezen? Als je een vrijwilliger zoekt, wil je dat zich aangesproken voelt, geraakt wordt. Het is belangrijk om stil te staan bij de emotie die dit oproept bij de lezer. Voorbeelden van emoties:

  • Verdriet
  • Verontwaardiging
  • Afschuw
  • Medelijden
  • Blijdschap
  • Vertedering
  • Enthousiasme
  • Inspiratie

Bedenk welke actie je wilt nadat het verhaal gelezen is. Let wel op met het benadrukken van verdrietige elementen. Als de lezer gedeprimeerd raakt of het gevoel krijgt dat het hopeloos is, zal hij stoppen met lezen.

Stap 5: Gebruik plaatjeswoorden

De term plaatjeswoorden heb ik niet zelfbedacht. Kitty Kilian van de Blogacademie schreef er over. Met plaatjeswoorden bedoelt Kitty woorden waarbij je direct het plaatje voor je ziet:

  • Auto in plaats van voertuig
  • Spinazie in plaats van groente
  • Liedje in plaats van muziek
  • Geld in plaats van financieel

Vanuit organisaties ben je waarschijnlijk gewend aan taalgebruik dat op zijn minst een beetje wollig is. Wollige taal is niet echt handig als je een verhaal wilt vertellen. Dus pas je schrijfstijl aan en oefen met het gebruiken van plaatjeswoorden.

Stap 6: Sluit af met een krachtig slot

Het slot van een verhaal is belangrijk. In de situatie dat je een vrijwilliger zoekt voor een hulpvraag, zal er altijd een call-to-action komen, waarmee je de lezer oproept tot actie. Maar dat is geen onderdeel van het verhaal zelf. Mogelijke afsluitingen zijn:

  1. Gesloten einde waarin het verhaal keurig afgerond wordt (ze leefden nog lang en gelukkig)
  2. Open einde waarin nog iets te raden is of de lezer met een bepaald gevoel achterblijft
  3. Verhelder de boodschap (en daarom is het belangrijk dat…)
  4. Onverwachte wending (verras de lezer)

Hou in gedachte dat de lezer achterblijft met het slot. Een krachtig slot kan de doorslag geven of de lezer actie onderneemt.

Het slot is niet het einde

Het verhaal is bedoeld om de lezer op een fijne manier jouw boodschap te laten lezen. Maar een boodschap verspreiden doe je met een reden, je wilt dat de lezer actie onderneemt.

En daarom volgt na het slot van het verhaal de call-to-action. Call-to-action betekent letterlijk ‘roep om actie’ daarmee roep je lezers op om nog iets te doen. Op een knop klikken, contact opnemen of naar je social media te gaan.

Als je inspiratie wilt voor het bedenken van verhalen, kijk dan eens rond op de websites van bekende merken zoals de Efteling of Tony Chocolonely.

Veel succes en deel jouw verhaal op de Facebookpagina.

Wil je hulp met je verhaal?

Mail het naar me en ik geef je feedback. Gratis voor de eerste 5 inzenders.

Mail jouw verhaal naar heleen@heleenvanegmond.nl

 

 

 

Bewaren

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *