Succesvol Vrijwilligers Werven

Succesvol Vrijwilligers Werven
Succesvol Vrijwilligers Werven2018-08-23T20:06:25+00:00

Vrijwilligers werven, een lastige opdracht in deze tijd. We merken allemaal dat de vrijwilliger verandert. De trouwe vrijwilliger die jarenlang hetzelfde werk doet, verdwijnt. En jongeren lijken geen zin te hebben in vrijwilligerswerk.

Succesvol Vrijwilligers Werven

Toch doen best veel jongeren een vorm van vrijwilligerswerk. Ze willen zich wel inzetten, als het maar bij hen past en bij een leuke organisatie is. Ook willen ze er zelf ook iets aan hebben.

Het leven van de jongere generatie speelt zich grotendeels online af. Dat vraagt een andere manier van werven. Dat maakt het dubbel lastig. Andere motivaties en eisen en daarnaast leven ze in een ‘andere’ wereld. Ja toch?

Moeten wij ons dan aanpassen?

Zeker weten. Ik ben ervan overtuigd dat we dat moeten. Omdat je anders als stichting geen vrijwilligers meer krijgt. Zo simpel is het. Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. En in dit geval zelfs minder omdat de oude manier niet meer werkt.

Er zijn organisaties die makkelijk nieuwe vrijwilligers werven. Ook worden er veel nieuwe initiatieven opgezet door jongeren. Een deel van het succes zit in de manier waarop ze internet en social media inzetten om hun acties te promoten.

Het zijn stichtingen die meegaan met de tijd en marketing opzetten alsof ze een bedrijf zijn. Dat zijn de winnaars van nu. Daar willen mensen zich bij aansluiten als vrijwilliger.

Dus, waar wachten jullie nog op?

Hoe ziet een modern wervingstraject eruit?

De weg naar succesvol vrijwilligers werven begint bij de hulpvraag en is een proces met grofweg tien stappen.

  1. Optimaliseer de hulpvraag. Is deze interessant genoeg? Kun je hem ook anders invullen of korter maken? Of zijn er andere manieren om hem aantrekkelijker maken?
  2. Zoek uit wie de ideale vrijwilliger is voor deze klus. Dat helpt om te zorgen dat je de juiste woorden gebruikt in je communicatie.
  3. Schrijf een opvallende vacature. Heel belangrijk want dat is vaak het eerste dat iemand tegenkomt. Laat hem opvallen tussen al die honderden andere vrijwilligersvacatures.
  4. Bedenk waar jouw vrijwilliger uithangt en wat de beste plekken zijn om de vacature uit te zetten. Denk aan je eigen website, een lokale of landelijke vacaturesite en social media. Maar ook de sportschool, supermarkt of bibliotheek als jouw vrijwilliger daar komt.
  5. Maak verschillende varianten van de vacature. Dan kunt je hem vaker verspreiden zonder dat het irritant wordt. Elke kanaal heeft een optimale versie nodig.
  6. Zet social media op een slimme manier in. Dus niet willekeurig overal iets gaan roepen. Dat kost veel tijd en energie en levert meestal niet veel op. Kies een of twee kanalen waar je echt actief bent en zorg dat je in gesprek raakt.
  7. Zorg dat je website optimaal is en de potentiële vrijwilliger de juiste richting op stuurt. Zorg dat de vrijwilliger niet afknapt omdat de website niet aan zijn verwachtingen voldoet.
  8. Besteed aandacht aan de intake en laat de vrijwilliger zich welkom voelen. Zorg dat interne processen kort en effectief zijn.
  9. Werk met doelen en een plan. Als je weet hoeveel vrijwilligers je nodig hebt, kun je een plan maken en acties inplannen. Zo houd je een vinger aan de pols en krijgt je werving structuur.
  10. Kijk om je heen voor inspiratie en ideeën. De online wereld ontwikkelt zich razendsnel. Er komen steeds meer eenvoudige hulpmiddelen en makkelijke manieren om op een creatieve manier vrijwilligers te werven. Kijk ook naar (hippe) bedrijven om te zien hoe zij klanten werven.

Dat is nog best een klus. Maar als je succesvol wilt blijven en ook een toekomstbestendige stichting wilt zijn, dan wordt het toch tijd voor een andere aanpak.

Ga ook succesvol online vrijwilligers werven

Laat je inspireren door organisaties die wel succes hebben met vrijwilligers werven. Kijk wat ze doen en pas het toe op jouw organisatie. Leren, toepassen, bijschaven en verbeteren. Dat is de enige manier om verder te komen en resultaat te boeken.

Je moet er tijd voor vrijmaken en stap voor stap toewerken naar een succesformule voor jouw organisatie.

Laat mij je daarbij helpen.

=> Vooraankondiging Cursus: Online (Jonge) Vrijwilligers Werven

Volgens voorjaar lanceer ik een nieuwe intensieve cursus over het werven van vrijwilligers. Hierbij licht de nadruk op het gebruik van online middelen zodat je meer jonge vrijwilligers kunt werven.

In de uitgebreide online cursus ga je leren om een goed systeem op te zetten om vrijwilligers te werven. Daarbij richten we ons vooral op jongeren, maar wat voor jongeren geldt, geldt eigenlijk voor iedereen.

We gaan de 10 stappen die hierboven genoemd zijn helemaal uitwerken. Je krijgt inzicht in wie de ideale jonge vrijwilliger voor jouw organisatie is. Je leert wat er bij jouw organisatie moet gebeuren om hem aantrekkelijk te maken voor jongeren. Ook leer je hoe je jongeren kunt vinden en op welke manier je ze het beste aan kunt spreken.

Stapsgewijs krijg je steeds beter in beeld wat er nodig is en hoe jij jongere vrijwilligers kunt werven op een manier die past bij jullie organisatie. Na afloop van de training weet je precies wat je moet doen en heb je een plan om verder mee te gaan. De cursus duurt bestaat uit een online deel aangevuld met drie trainingsdagen waarin we elkaar live gaan zien.

Meer informatie over de nieuwe Cursus Vrijwilligers Werven

=> Advies op maat

Wil je in korte tijd grote stappen zetten? Dat kan met een advies op maat. We bespreken de problemen waar jouw organisatie tegenaan loopt. In een uitgebreide sessie gaan we alle knelpunten langs.

Ik geef advies op elk onderdeel en je krijgt zeker ook ongevraagd advies als bonus ;-). Je krijgt een overzicht met alle verbeterpunten op papier samen met een lijst met handige websites en hulpmiddelen.

Jij gaat daarna aan de slag met de uitvoering en ik kijk met je mee. In een follow-up sessie bespreken we de resultaten en kijken we wat en nog aangescherpt kan worden.

We gaan het onder andere hebben over:

  • Wat je kan doen om een klus interessanter te maken
  • Wie de ideale vrijwilliger is en waar hij uithangt
  • Hoe je een opvallende vrijwilligersvacature schrijft (je krijgt ook toegang tot de online cursus)
  • Wat je kan doen om je website te verbeteren
  • Het optimaal inzetten van social media zodat al je acties elkaar versterken.

Succes verzekerd.

Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken