Vrijwilligers werven, een lastige opdracht in deze tijd. We merken allemaal dat de vrijwilliger verandert. De trouwe vrijwilliger die jarenlang hetzelfde werk doet, verdwijnt. En jongeren lijken geen zin te hebben in vrijwilligerswerk.

Toch doen best veel jongeren een vorm van vrijwilligerswerk. Ze willen zich wel inzetten, als het maar bij hen past en bij een leuke organisatie is. Ook willen ze er zelf ook iets aan hebben.

Het leven van de jongere generatie speelt zich grotendeels online af. Dat vraagt een andere manier van werven. Dat maakt het dubbel lastig. Andere motivaties en eisen en daarnaast leven ze in een ‘andere’ wereld. Ja toch?

Moeten wij ons dan aanpassen?

Zeker weten. Ik ben ervan overtuigd dat we dat moeten. Omdat je anders als stichting geen vrijwilligers meer krijgt. Zo simpel is het. Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. En in dit geval zelfs minder omdat de oude manier niet meer werkt.

Er zijn organisaties die makkelijk nieuwe vrijwilligers werven. Ook worden er veel nieuwe initiatieven opgezet door jongeren. Een deel van het succes zit in de manier waarop ze internet en social media inzetten om hun acties te promoten.

Het zijn stichtingen die meegaan met de tijd en marketing opzetten alsof ze een bedrijf zijn. Dat zijn de winnaars van nu. Daar willen mensen zich bij aansluiten als vrijwilliger.

Dus, waar wachten jullie nog op?

Hoe ziet een modern wervingstraject eruit?

De weg naar succesvol vrijwilligers werven begint bij de hulpvraag en is een proces met grofweg tien stappen.

  1. Optimaliseer de hulpvraag. Is deze interessant genoeg? Kun je hem ook anders invullen of korter maken? Of zijn er andere manieren om hem aantrekkelijker maken?
  2. Zoek uit wie de ideale vrijwilliger is voor deze klus. Dat helpt om te zorgen dat je de juiste woorden gebruikt in je communicatie.
  3. Schrijf een opvallende vacature. Heel belangrijk want dat is vaak het eerste dat iemand tegenkomt. Laat hem opvallen tussen al die honderden andere vrijwilligersvacatures.
  4. Bedenk waar jouw vrijwilliger uithangt en wat de beste plekken zijn om de vacature uit te zetten. Denk aan je eigen website, een lokale of landelijke vacaturesite en social media. Maar ook de sportschool, supermarkt of bibliotheek als jouw vrijwilliger daar komt.
  5. Maak verschillende varianten van de vacature. Dan kunt je hem vaker verspreiden zonder dat het irritant wordt. Elke kanaal heeft een optimale versie nodig.
  6. Zet social media op een slimme manier in. Dus niet willekeurig overal iets gaan roepen. Dat kost veel tijd en energie en levert meestal niet veel op. Kies een of twee kanalen waar je echt actief bent en zorg dat je in gesprek raakt.
  7. Zorg dat je website optimaal is en de potentiële vrijwilliger de juiste richting op stuurt. Zorg dat de vrijwilliger niet afknapt omdat de website niet aan zijn verwachtingen voldoet.
  8. Besteed aandacht aan de intake en laat de vrijwilliger zich welkom voelen. Zorg dat interne processen kort en effectief zijn.
  9. Werk met doelen en een plan. Als je weet hoeveel vrijwilligers je nodig hebt, kun je een plan maken en acties inplannen. Zo houd je een vinger aan de pols en krijgt je werving structuur.
  10. Kijk om je heen voor inspiratie en ideeën. De online wereld ontwikkelt zich razendsnel. Er komen steeds meer eenvoudige hulpmiddelen en makkelijke manieren om op een creatieve manier vrijwilligers te werven. Kijk ook naar (hippe) bedrijven om te zien hoe zij klanten werven.

Dat is nog best een klus. Maar als je succesvol wilt blijven en ook een toekomstbestendige stichting wilt zijn, dan wordt het toch tijd voor een andere aanpak. Je moet er tijd voor vrijmaken en stap voor stap toewerken naar een succesformule voor jouw organisatie.

Laat mij je daarbij helpen.

Cursus Toekomstgericht Vrijwilligers Werven

Start op 5 april

De cursus Toekomstgericht Vrijwilligers Werven is een intensieve cursus die drie maanden duurt. In de cursus leer je wat er nodig is om (jonge) vrijwilligers te werven.

We kijken naar de klus die je hebt openstaan. Hoe maak je die aantrekkelijker, wie is de juiste persoon voor de klus en hoe zorg je dat die persoon daadwerkelijk vrijwilliger wordt?

Bekijk de uitgebreide informatie.

Meer informatie over de Cursus

Advies op maat

Wil je in korte tijd grote stappen zetten? Dat kan met een advies op maat. We bespreken de problemen waar jouw organisatie tegenaan loopt. In een uitgebreide sessie gaan we alle knelpunten langs.

Ik geef advies op elk onderdeel en je krijgt zeker ook ongevraagd advies als bonus ;-). Je krijgt een overzicht met alle verbeterpunten op papier samen met een lijst met handige websites en hulpmiddelen.

Jij gaat daarna aan de slag met de uitvoering en ik kijk met je mee. In een follow-up sessie bespreken we de resultaten en kijken we wat en nog aangescherpt kan worden

Bekijk de mogelijkheden.

Meer informatie over Advies op Maat