Waarom een Social Media Plan helpt om Meer Vrijwilligers te Werven

By |2018-08-07T10:53:05+00:006 februari 2018|Werven via Social Media|0 Comments

Een ‘Social Media Plan’; een abstract begrip waar de meeste mensen niet direct een beeld bij hebben. Het zal vast handig zijn, maar geen idee wat er precies in moet en wat je eraan hebt.

Dus waarom zou je er dan aan beginnen?

Misschien omdat een mooie en opvallende vacature alleen, niet genoeg is om vrijwilligers te werven? Je moet als stichting zichtbaar zijn en zorgen dat mensen over je gaan praten (in positieve zin natuurlijk). Wist je dat de meeste vrijwilligers via mond-tot-mondreclame bij jou terecht komen?

Social media is daar een geweldig hulpmiddel voor. Waarschijnlijk zijn jullie al aanwezig op social media. Je hebt een Facebookpagina en misschien iets op Twitter en LinkedIn. En als jouw organisatie heel hip is, heb je zelfs een Instagram of Snapchat account.

Maar aanwezig zijn, is iets anders dan actief zijn

Bij veel organisaties gaat het na een tijdje mis. Dan heb je een account of een pagina en vervolgens wordt het stil op social media. Want er komt toch meer bij kijken dan in eerste instantie was bedacht.

Je profiel moet up-to-date blijven en je moet regelmatig berichtjes plaatsen. Niet alleen vacatures, maar ook andere dingen om te laten zien wie je bent en wat je doet.

Als je het helemaal goed wil doen, moet je ook op de juiste dagen en tijden berichten plaatsen. En reageren op andere mensen. Contacten leggen, sociaal doen. Alles bij elkaar is het veel werk.

En daar heb je geen tijd voor. Je hebt wel andere dingen te doen. Bij veel organisaties is communicatie en zeker social media het sluitstuk van het takenpakket. Jammer, want daar laat je kansen liggen.

Hoe zichtbaar ben jij voor vrijwilligers?

Zichtbaarheid is belangrijk. Zeker in deze tijd waarin we allemaal in dezelfde vijver van vrijwilligers vissen. De organisatie die het meest zichtbaar is, krijgt altijd meer dan vergelijkbare organisaties die minder zichtbaar zijn.

Dus waarom steek je er niet meer tijd in?

Ik weet het antwoord wel, want zelf maak ik me er ook schuldig aan. Dan ben ik zo druk dat ik geen tijd heb (lees: vrijmaak) voor het schrijven van blogartikelen en het plaatsen van berichten op social media. Ik wil graag zoveel mogelijk stichtingen en non-profits helpen, maar dan moeten ze wel weten dat ik besta.

Daarom ben ik nu druk bezig met het maken van mijn eigen een social media plan. Zodat straks iedereen mij weet te vinden. 😊

Investeer nu en pluk de vruchten later

Het maken van een social media plan kost in het begin extra tijd, maar daarna bespaar je juist tijd. Je plaatst berichten vanuit een strategie en werkt vooruit. Je kunt berichten automatisch plaatsen op uitgekiende dagen en tijden.

En als je vooruit werkt kun je alle onderwerpen voor het hele jaar verzamelen in een kalender, zodat je altijd inspiratie hebt voor nieuwe berichten.

Het enige dat er voor nodig is, is dat je nu tijd investeert.

Hoe maak je zo’n social media plan?

Begin met een evaluatie van waar je nu staat en zorg je dat je profielen in orde zijn. Daarna bepaal je een thema voor de komende tijd en dat breek je op in kleine stukjes en onderwerpen.

Zo kun je vanuit een strategie informatie delen en begrijpen mensen beter wat je te zeggen hebt en waarom ze bij jouw organisatie moeten zijn.

Waar moet je beginnen?

Google jouw organisatie en maak een overzicht van alle plekken waar je online aanwezig bent. Dan werk je vandaar uit verder door je profielen up-to-date te maken en als eerste te bedenken welke platformen voor jouw organisatie het beste resultaat oplevert.

De komende tijd ga ik vaker artikelen delen over het maken van een social media plan. Als als je me volgt, kun je stap voor stap meedoen.

Wil je nu al meer zichtbaarheid?

Zet dan in een reactie een link naar jullie belangrijkste social media kanaal.

Andere lezers kunnen je opzoeken en ik ga je in ieder geval volgen. Mij kan je vinden op LinkedIn en Twitter. Op Facebook heb ik een pagina.

 

About the Author:

Gedoe hè, vrijwilligers werven in de online wereld. Je probeert van alles en het lukt maar niet. Probeer het eens op een andere manier. Met een plan :-)

Leave A Comment