Hoelang ben jij werkzaam bij jouw organisatie? Als het wat langer is, kan het zijn dat je minder flexibel bent dan je zelf denkt. Want hoe langer iemand bij een organisatie werkt, hoe minder hij meestal openstaat voor verandering.

En ik kan het weten, want ik was ook een langzitter.

Jarenlang werkte ik op een communicatieafdeling bij een gehandicaptenorganisatie. Het was een leuke baan met fijne collega’s, maar de laatste jaren was ik niet echt tevreden. Het was druk met wisselende taken en veel brandjes te blussen.

Omdat het werk en de collega’s leuk waren, bleef ik zitten waar ik zat, mopperend over van alles. Totdat er een reorganisatie kwam en ik weg moest.

Lang leve de reorganisatie

Ik voelde me aan de kant gezet en dat deed pijn.  Tegelijkertijd werd ik gedwongen om te bedenken wat ik verder wilde met mijn leven. Ik besloot om me te richten op mijn eigen bedrijf.

Achteraf is deze reorganisatie het beste wat me is overkomen. Misschien had ik er nu nog gezeten als de reorganisatie er niet was geweest. Terugkijkend zat ik aardig vastgeroest en was ik lang niet zo creatief en vernieuwend meer als in het begin.

Langzitters in vrijwilligersland

In vrijwilligersland zijn ook veel mensen die ergens langere tijd op dezelfde plek zitten. Trouwe mensen die hard werken en van de organisatie houden. Waardevolle mensen die precies weten hoe alles werkt en alle ins en outs van de organisatie kennen.

Of dat betaalde medewerkers of vrijwilligers zijn, doet er niet toe. Waar het om gaat is dat deze waardevolle mensen soms een beetje vastgeroest kunnen zijn. Net als ik in mijn baan op de communicatieafdeling.

Is dat erg? Nee en ja

Mensen die ergens lang zitten, weten hoe alles werkt. Je kunt zonder nadenken op ze vertrouwen en als je een opdracht geeft, dan weet je dat het goed komt. Ze hebben aan een half woord genoeg.

Totdat het op verandering aankomt.

Mensen houden van nature niet erg van verandering. We houden van lekker vertrouwd op ons eigen plekje zitten. En als je langere tijd ergens werkt, dan kan het gebeuren dat je zo comfortabel zit dat je niet meer open staat voor verandering.

Alles verandert, altijd

Maar de wereld om ons heen is altijd in beweging. Wat vandaag de norm is, is over een paar jaar achterhaald. Ik leef mijn leven anders dan mijn moeder en mijn dochter zal het ook weer anders doen.

Wat vrijwilligerswerk betreft, is de verandering op dit moment heel zichtbaar. Er komen steeds meer organisaties die met vrijwilligers werken en daarnaast lijkt de oude vertrouwde vrijwilliger te verdwijnen. De nieuwe vrijwilliger vraagt een andere manier van denken en doen.

Maar wat als jij zelf inmiddels een beetje vastgeroest zit en niet zo goed mee kan gaan die verandering? Wat als je steeds dezelfde aanpak blijft hanteren om vrijwilligers te werven?

Dan zal jouw organisatie steeds minder succes boeken en achterblijven bij organisaties die wel vernieuwen.

Een kritische blik in de spiegel

Zonder dat je je daar bewust van bent, kan de manier waarop je in je werk staat er de oorzaak van zijn dat jouw organisatie niet meegaat met zijn tijd. Het is pijnlijk om daarover na te denken.

Je hebt toch het beste met de organisatie voor? Het vraagt dat je kritisch naar jezelf, je eigen werk en je houding kijkt. En daar zijn we meestal niet zo goed in.

Aan de andere kant, als je inziet dat jij hier last van hebt, dan kun je er iets aan doen. Je kunt je blik vernieuwen en die vooruitgang in gang zetten. Word een langzitter die wel van verandering houdt.

Hoe doe je dat? Ga om tafel met mensen die nieuw zijn en jong. Deel jouw kennis en ervaring en vraag vervolgens wat hun visie is.

Vraag advies aan nieuwe mensen

Mensen die nieuw in een organisatie komen, zien vaak precies waar ruimte is voor verbetering en vernieuwing. Medewerker of vrijwilliger, als je nieuw bent zie je waar het mis gaat.

Helaas krijgen nieuwelingen vaak een van de volgende reacties:

  • Zo doen we het altijd en dat werkt toch?
  • Dat hebben we al eens geprobeerd en toen lukte het ook niet.
  • Zoiets werkt misschien bij anderen, maar niet voor onze organisatie.

Een reactie als deze zorgt dat iemand de volgende keer zijn mond houd en meteen een stukje minder gemotiveerd is.

Kom uit je comfort zone

Vernieuwing vind je buiten de comfort zone. Het is niet altijd fijn om te horen wat er mis is, maar het geeft je de kans om jouw organisatie vooruit te helpen.

En denk je dat dit stuk niet over jou gaat? Neem dan even de tijd om te zien in hoeverre jij nog open staat voor andere ideeën en nieuwe richtingen. En doe er vervolgens iets mee.

Omarm verandering en ga op weg naar succes en vernieuwing.

Waarom dit artikel?

Voordat ik dit artikel plaatste, heb ik getwijfeld en nagedacht over het doel ervan. Ik heb me afgevraagd in hoeverre dit daadwerkelijk effect op het werven van vrijwilligers en of jij als lezer hier iets van kan leren?

Maar uiteindelijk besloot ik het toch te delen. Ik denk dat mensen die niet willen of kunnen veranderen de vooruitgang belemmeren. Je kunt hen dat niet kwalijk nemen, want het gebeurt onbewust.

Wat je wel kan doen, is zorgen dat jij niet degene bent die vernieuwing tegenhoudt.

PS – De nuance

Op LinkedIn kreeg ik veel reacties op mijn artikel. De meeste positief maar ook werd me gevraagd of ik niet stigmatiserend bezig was. Een legitieme vraag, want het kan lijken dat iedere langzitter een vastgeroeste mopperkont is. Daarom wil ik in dit naschrift een nuance aanbrengen. Want natuurlijk geldt dit niet voor iedereen.

Mijn bedoeling met dit artikel is dat we allemaal af en toe in de spiegel kijken om te zien of we nog wel open staan voor andere ideeën en nieuwe manieren. Ik hoop dat ik daarin geslaagd ben.

 

Lees ook deze artikelen over anders denken en vernieuwing:

 

 

De foto bij dit artikel is van Mitchell Gaiser via Unsplash