Marketing is reclame maken, zichtbaar zijn, je profileren, laten zien wie jij bent. Natuurlijk heeft iedere organisatie iets van een flyer en een website. Misschien is er zelfs een Facebookpagina?

Nou dan heb je het goed voor elkaar…

…of toch niet?

Die stichting van jullie, die heeft een missie. Een belangrijk doel waarmee je een verschil maakt. En waarvoor je vrijwilligers nodig hebt.

Of je nu vluchtelingen helpt om de Nederlandse taal te verbeteren, maatjes zoekt voor eenzame senioren of de lokale geschiedenis laat zien in een (mini)museum, zonder vrijwilligers krijg je het niet gedaan.

Om vrijwilligers aan te trekken moet je zichtbaar zijn.

Dus wat doe je met die flyer, website en Facebookpagina? Zijn ze wel aansprekend genoeg en brengen ze de juiste boodschap over? Ik zie veel flyers die prachtig vormgegeven zijn, maar waarbij ik geen idee heb waar het over gaat. Dat is zonde van de tijd die er in gestoken is.

Mooie flyers zorgen niet altijd voor meer vrijwilligers

En kijk zelf eens kritisch naar jullie website. Grote kans dat de website een digitale versie is van de flyer, een soort online etalage. Met als resultaat dat bezoekers misschien even rondkijken en dan weer weggaan zonder iets te doen.

Zo jammer.

Want stel dat jullie verhaal zo aansprekend is dat het de bezoekers echt raakt. Met afbeeldingen die het verhaal ondersteunen, zodat iedereen snapt waarom jullie stichting onmisbaar is.

En stel dat websitebezoekers subtiel in een bepaalde richting gestuurd worden, waarbij ze als vanzelf uitkomen op de pagina waar ze zich kunnen aanmelden als vrijwilliger. Dát is wat je wilt bereiken.

Wil je meer mensen helpen en meer vrijwilligers werven? Dan kun je maar beter gaan werken aan je marketing.

Tip 1 – Maak tijd vrij voor marketing

Marketing lijkt een vies woord. Veel mensen associëren marketing met het bedrijfsleven niet met non-profits. Opdringerige verkopers die je willen pushen om hun geweldige product aan te schaffen. Maar ook dure reclamecampagnes waar veel geld voor nodig is.

Als stichting wil je helemaal niet aan marketing doen. Jouw missie is zo bijzonder dat mensen het vast wel begrijpen. Helaas werkt dat niet zo.

Er zijn namelijk veel stichtingen die zo’n beetje hetzelfde lijken te doen. Waarom zouden mensen dan juist jouw stichting interessant vinden? Wat maakt jouw organisatie anders dan die anderen?

Als je vrijwilligers zoekt, dan wil je mensen die passen bij jouw missie. Ze moeten zich thuis voelen bij jouw organisatie. En nog belangrijker, ze moeten wel weten dat je bestaat.

Zie marketing als belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering. Gedraag je als onderneming en maak tijd vrij om te laten zien wie je bent en wat je als organisatie te bieden hebt.

Tip 2 – Vertel een verhaal dat mensen raakt

De makkelijkste manier om mensen in het hart te raken, is door ze mee te nemen in een verhaal. Neem de lezer mee in jullie ‘waarom’. Hoe is het ooit begonnen, waarom is jullie missie zo belangrijk?

Gebruik voorbeelden uit de praktijk om te vertellen wat jullie doen en hoe jullie bijdrage een verschil maakt in de wereld.

Hou het positief en zet een krachtig, hoopvol beeld neer. Bij zielige verhalen schrikken mensen terug, daar houden ze zich liever niet mee bezig. Maar sterke en hoopvolle verhalen, daar houden mensen van.

Een verhaal vertellen doe je met tekst, maar ook met foto’s of video. Er zijn tegenwoordig veel manieren om te laten zien wat je doet en wie je bent.

Leer hoe je storytelling gebruikt om je verhaal te vertellen

Tip 3 – Zorg voor herkenbaarheid

Een van de meest gemaakte fouten in marketing is dat de huisstijl niet goed gebruikt wordt. Bij elk ontwerp worden andere lettertypes en soms zelfs andere kleuren gebruikt. Dat lijkt creatief, maar mensen herkennen niet dat verschillende uitingen van dezelfde organisatie komen.

Een strak vormgegeven flyer naast een rommelige website en een Facebookpagina waar geen logo op staat. Dan mis je het effect van herhaling en herkenbaarheid.

Neem een voorbeeld aan HEMA, alles wat ze doen heeft dezelfde uitstraling. Folder, website, tv-reclame, in een oogopslag weet je welk bedrijf erbij hoort. Zelfs als je het logo niet ziet.

Maar marketing kost veel tijd

Dat is waar, maar ook weer niet. Als je aldoor ad hoc bezig bent, dan kan het inderdaad een flink deel van je tijd opslokken. Zeker als je in je achterhoofd voortdurend dat stemmetje hoort dat zegt dat je nodig weer ‘iets’ moet doen.

Maar als je gaat werken vanuit strategie en structuur en op vaste momenten tijd vrij maakt, dan wordt het makkelijker en effectiever.

Begin klein en ga stap voor stap aan de slag om jouw geweldige organisatie zichtbaar te maken.

Maar marketing is duur

Ook dat hoeft niet waar te zijn. Er zijn veel handige hulpmiddelen die je kunt gebruiken om mooiste ontwerpen te maken. Deze programma’s zijn vaak gratis beschikbaar en zo eenvoudig dat iedereen het kan.

Handige hulpmiddelen voor je marketing

Zo kun jij ook op een laagdrempelige manier aan marketing doen. Met als resultaat dat je makkelijker klanten, vrijwilligers, leden én financiële middelen aantrekt.

Laat zien wie je bent en waarom, vergeet niet dat jullie een belangrijk missie te vervullen hebben.